Training voor medewerkers die regelmatig te maken hebben met lastig, grensoverschrijdend- en/of agressief gedrag. De trainée krijgt inzicht in het eigen gedrag en leert omgaan met verborgen weerstand, instrumenteel gedrag en hevige verbale en/of fysieke agressie. We oefenen met het behouden van de interne en externe regie.
Deze training is SKJ geaccrediteerd
Interne regie: Wanneer we onder spanning staan, reageren we sneller emotioneel. Ons brein activeert fysieke en mentale processen om de situatie het hoofd te bieden, maar deze emotionele reacties hebben vaak een escalerend effect. We verliezen controle en kunnen niet meer bewust handelen (interne regie). In onze functie wordt professioneel gedrag en de-escalatie juist wel van ons gevraagd.
Externe regie gaat over het herkennen van grensoverschrijdend gedrag en het kunnen inspelen op de verschillende vormen van lastig en/ of agressief gedrag. Weet wat je doet en waarom je het doet. We behandelen de omgang met antisociaal gedrag en verschillende vormen van grensoverschrijdend- en/of agressief gedrag. In deze training leer je verschillende vormen van ongewenst gedrag te herkennen en om de juiste maatregelen te treffen. Het begrenzen van het ongewenste gedrag en het opschalen van de verschillende interventies bij aanhoudend grensoverschrijdend gedrag, is een belangrijk onderdeel dat met behulp van een trainingsacteur wordt geoefend.
Uiteraard gaan we bij de training ook in op hoe grensoverschrijdend en/of agressief gedrag kan worden voorkomen. Hoe zorg je met jouw communicatie dat je preventief bent als het gaat om lastig gedrag van klanten? Voorkomen is ten slotte beter dan genezen.
Programma op maat: Deze training stemmen we af op de branche en veelvoorkomende problematiek waar je medewerkers mee te maken hebben. We werken met acteurs die oefensituaties verbeelden in herkenbare casuïstiek, zodat de stof niet alleen theoretisch maar vooral op vaardigheidsniveau wordt overgebracht.