‘Mensen veranderen niet door wat anderen tegen ze zeggen, mensen veranderen door wat ze zichzelf horen zeggen in reactie op anderen’
Blaise pascal
Deze training is SKJ geaccrediteerd
In de training Motiverende Gespreksvoering leren medewerkers hoe zij het beste een gedragsverandering bij cliënten kunnen realiseren. Overtuiging en ongevraagd advies zijn achterhaald, de cliënt wil meer autonomie. We leren je werknemers met praktische oefeningen en toegepaste theorie hoe zij hun cliënten het beste in beweging krijgen en ze die autonomie te geven met het gewenste resultaat.
Welke technieken bieden houvast binnen Motiverende Gespreksvoering? Waar zit de ambivalentie bij de cliënt en hoe zorg je ervoor dat cliënt van inzicht verandert? Door ze zelf de oplossingen te laten benoemen. Wat je aandacht geeft, groeit. Positieve bekrachtiging is daarom heel belangrijk binnen deze gesprekstechniek. We leren medewerkers dit optimaal in te zetten.
Positief neveneffect is dat medewerkers vaak veel meer energie overhouden als ze Motiverende Gespreksvoering gebruiken. Ze leren zonder oordeel te luisteren en op een flexibele manier om te gaan met weerstand. Dat scheelt bergen energie.